اختلاف نظر بر سر بقای قدیمیترین سینمای کرج
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۵۲۴۳۱۵
این سینما که در میدان کرج و خیابان تهران واقع شده است، در نوع خودش دارای عریضترین پرده بود و تا سال ۸۵ جزو سینماهای خوب کشور محسوب میشد، اما حالا با گسترش و افزایش روزافزون جمعیت شهر، به دلیل اینکه سینما در ورودی شهر قرار دارد، مشکلات بسیاری را از لحاظ ترافیکی به وجود آورده است. همچنین وضعیت نامناسب میدان کرج، فرسودگی سالنهای این سینما و نداشتن امکانات از مواردی است که باعث میشود هر چند وقت یکبار خبری از تخریب سینما هجرت شنیده شود، اخباری که تاکنون به واقعیت نپیوسته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یکی از شهروندان کرجی، منطقهای را که سینما هجرت درآن واقع شده شلوغ میداند و میگوید: بیش از ۴۰ سال است که ساکن کرج و از مخاطبان قدیمی این سینما هستم. در آن زمان میدان کرج بسیار خلوت و زیبا بود و سینما مخاطبان زیادی داشت، اما حالا میبینیم که اطراف سینما بسیار شلوغو مکانی برای تجمع معتادان شده است. از طرفی سینما در ورودی شهر است که ترافیک بسیاری دارد.
«احمد نورانی» میافزاید: هفته قبل پس از سالها برای دیدن فیلمی که تعریفش را بسیار شنیده بودم به سینما هجرت رفتم. میتوانم بگویم دیگر مثل قدیم سرحال و تمیز نیست و امکانات و تجهیزات آن قدیمی و نامناسب شده و شاید همین موضوع باعث شده است تا مردم از مراجعه به قدیمیترین سینمای کرج خودداریکنند.
لزوم کمک شهرداریرئیس حوزه هنری البرز با انتقاد از شهرداری بابت عمل نکردن به تعهدات خود در خصوص سینما هجرت میگوید: شهرداری باید بهازای تخریب سینما هجرت، زمینی را برای ساخت سینما در مکانی دیگر در نظر گیرد و تا زمانی که تعهدات شهرداری انجام نشود، حوزه هنری اجازه تخریب سینما را صادر نخواهد کرد. «اسماعیل آجرلو» با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات ترافیکی ورودی کرج در محدوده سینما هجرت نهایت همکاری را با شهرداری داشتهایم، میافزاید: برای رفع مشکلات شهر همه نهادها و سازمانها باید خود را مسئول بدانند، اما تا این لحظه مدیریت شهری به وعدههای خود عمل نکرده است.
وی با بیان اینکه هجرت قدیمیترین سینما و به نوعی هویت کرج است، ادامه میدهد: سینما هجرت یکی از نمادهای شهر و متعلق به مردم است که به هیچ عنوان اجازه تخریب آن صادر نمیشود، مگر در شرایط خاص که شهر از سینمای بهتری برخوردار شود. آجرلو با بیان اینکه سرانه صندلی سینما در البرز بهشدت محدود است و شهرداری نسبت به این موضوع باید دغدغه و تعامل داشته باشد، اضافه میکند: میتوان در صورت ساخت سینمای جدید و تخریب سینما هجرت این مکان را در محیطی کوچکتر به موزه فرهنگ و هنر تغییر کاربری داد که علاوه بر حل شدن مشکل ترافیکی شهر، از وجود چنین ظرفیتی نیز بهرهمند شویم.
اختصاص زمین برای جابهجایی سینمامدیرکل املاک و مستغلات شهرداری کرج از اختصاص زمینی در ضلع شمالی خیابان کسری، به منظور انتقال سینما هجرت خبر میدهد و میگوید: سینما هجرت که از بناهای قدیمی شهر کرج است، بر اساس طرح تفصیلی شهر در مسیر توسعه خیابان تهران قرار گرفته است که برای اجرای طرح نیازمند تملک و تخریب آن هستیم. «مجید کمالینژاد» میافزاید: با توافقات صورتگرفته قطعهزمینی در خیابان کسری به این منظور اختصاص داده شد و امیدواریم در آیندهای نزدیک به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم. وی عنوان میکند: همچنین سازمان سرمایهگذاری در راستای مشارکت درخواست معرفی زمین کرده است که معرفی زمین و انتقال سینما مطرح شده و توافقات اولیه برای این منظور صورت گرفته است.
سینما هجرت تخریب نخواهد شدبا وجود اینها، اما رئیس کمیسیون هنر و ارتباطات شورای شهر کرج از چنین تصمیمی اظهار بیاطلاعی میکند و میگوید: مدیریت شهری هیچ تصمیمی درباره تخریب سینما نگرفته و چنین صحبتی در شورای شهر مطرح نبوده است. «رحیم خستو» میافزاید: میتوانم بگویم مدیریت شهری با تخریب سینما مخالف است و حتی در صحبتی که با هنرمندان شهر داشتیم، آنها هم راضی به تخریب نبودند و درخواست داشتند تا فضای کلاسیک سینما باقی بماند. وی ادامه میدهد: ترافیک مشکل اصلی سینماست که آن هم با تکمیل آزادراه حل میشود و ارتباطی با سینما هجرت ندارد. خستو در پاسخ به اینکه آیا برای بهبود وضعیت سینما برنامهای دارید یا خیر، میگوید: فضای سینما را بهعنوان یک مکان کلاسیک حفظ خواهیم کرد. همچنین بودجهای برای بهسازی خیابان تهران اختصاص یافته که ضمن حفظ بافت سنتی، خیابان بازسازی شود که سینما هجرت نیز جزو همین محدوده است.
مخالفت هنرمندان با تخریبرئیس انجمن سینماگران البرز ضمن مخالفت با تخریب سینما هجرت میگوید: مردم و اهالی هنر استان، خاطرات بسیاری با این سینما دارند. یادم میآید در سالهای گذشته صفهای طویلی جلوی در سینما برای دیدن فیلمهای روز بسته میشد. «علی شهبازی» میافزاید: درست است که سینما هجرت در مکان خوبی قرار ندارد و باعت ترافیک و بسیاری از مشکلات شده است، اما مسئولان شهری و فرهنگی استان میتوانند با بهبود وضعیت سینما آن را به مجموعهای تفریحی و فرهنگی تبدیل کنند.
وی ادامه میدهد: برای مثال میتوان موزهای کوچک درست کرد و در کنار آن فیلمهای روز و حتی فیلمهای خاطرهانگیز دهه ۶۰ و ۷۰ را نمایش داد. همچنین مراسم و همایشهایی که اخیرا مدیریت شهری برای چهرههای هنری و فرهنگی شهر برپا میکند، در این فضا برگزار شود. شهبازی میافزاید: در کل اهالی هنر سینما در کرج مخالف تخریب سینما هستند و میخواهند این فضای فرهنگی حفظ و به مجموعهای جذاب برای مردم شهر تبدیل شود.
کد خبر 449057منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: کرج حوزه هنری استان البرز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۵۲۴۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلمها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد. رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد. محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد. او با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است. به گفته وی، این وضعیت گوشه ای از تلاش های سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم. رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم. محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است. او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است. محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است. او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود. خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست. او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم. وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند. ۵۷۵۷ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903971